fbpx

Har du nådd et punkt hvor du føler at det er på tide å redusere vekten for helsens skyld? Kjempe bra, det er et steg i riktig retning. Samtidig må du være klar over at det ikke bare er motivasjonen det står på for å sikre langvarig vektreduksjon. Altfor mange hiver seg på populære dietter eller treningsprogram uten å se det store bildet. Å gå ned i vekt er som et puslespill, hvor det er mange ulike og like viktige biter som må falle på plass.

Noen av de vanligste feilene

I forbindelse med vektreduksjon, er det spesielt fem feil mange begår uten å være klar over det:

  1. Feil motivasjon: Det er ikke bærekraftig i lengden om du trener og spiser sunt kun for å bli «tynn». Dersom dette er hovedgrunnen til vektreduksjonsønsket, vil du veldig fort kunne miste motivasjonen. Dette skjer spesielt ofte om vektreduksjonen tar lengre tid enn ønskelig. For å sikre at motivasjonen forblir vedvarende, er det viktig å fokusere på de positive utfallene av den forbedrede livskvaliteten som følger en vektnedgang, slik som økt velvære, økt styrke og sunnhetsfremming.
  2. Undervurderer kampen: Kroppen din vil sjelden gi slipp på kiloene uten en kamp, og den vil gjerne også ha tilbake de tapte kiloene. Det innebærer at du må være innforstått med hvor krevende det faktisk vil bli å holde vekten stabil etter et vekttap. Du må være fast bestemt på å opprettholde struktur, disiplin og kontroll i lang tid.
  3. Manglende kunnskap: Skal du ned i vekt, er riktig kosthold helt grunnleggende. Alt for mange som ønsker å gå ned i vekt mangler kunnskap om hvilke endringer som må gjøres i matveien for å sikre dette. Samtidig som den viktigste jobben gjøres på kjøkkenet, er det i tillegg viktig å trene underveis for å orke mer, øke muskelmassen og forbedre kondisjonen. Inntar du ikke de riktige næringsstoffene eller nok kalorier, vil du slite med å samle energi til å trene og med å bygge muskelmasse.
  4. Ugjennomtenkte valg: Det er lett å la seg rive med populære slankekurer og kostholdsråd, men du må være sikker på at det du velger er noe du vil være komfortabel med. Hvis metoden du har valgt ikke representerer et kosthold det er ønskelig for deg å fortsette med, vil det bli veldig vanskelig å unngå å gå opp i vekt igjen etter vekttapet.
  5. Glemmer livsstilsendringer: Varig vektreduksjon krever at du gjør en ordentlig livsstilsendring. Du vil måtte ta en gjennomgang med deg selv for å vurdere hvilke vaner du har som vil stå i veien for vektreduksjon i lengden, som inkluderer vaner i forhold kosthold og trening.

La oss bli en del av puslespillet

Om du ønsker varig vektreduksjon, vil det lønne seg å innhente mer informasjon før du setter i gang. Det kan også være en stor fordel å ha noen som støtter deg underveis. Drammen EasyLife Senter er et allsidig livsstils- og treningssenter i Drammen med kurs, trening og forskjellige aktiviteter både innendørs og utendørs. Vi jobber med langvarig vektreduksjon og livsstilsendring. Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker å lære mer om livsstilsendringer og vektnedgang.

Interessert i å høre mer? Ta kontakt via skjema under

opp