fbpx

Gikk ned 21 kilo og har gått 76 mil på 7 måneder

Thore Carlsen trener styrketrening, tett fulgt av sin EasyLife instruktør, Ritva Bakken.

Jeg har fulgt EasyLife-programmet her på Drammen EasyLife Senter til punkt og prikke. Og da treningssentret ble stengt midt i mars, fikk jeg suveren oppfølging av min EasyLife-instruktør. Jeg kjøpte meg også gode tursko, forteller Thore Carlsen (66) fra Drammen, som mener at den gode formen og en vektnedgang fra 105 til 84 kilo, berget ham da han fikk Corona midt i oktober.

Tore understreker også at han ikke ble smittet på treningssentret og at han satt i isolat i 11 dager etter at han fikk Corona.

Ja, hadde jeg ikke vært i så god form og tatt av 21 kilo, er jeg sikker på at det kunne gått skikkelig dårlig med meg. I stedet hadde jeg bare sår hals og svettet litt om natten før jeg ble helt frisk igjen.

  • Etter denne perioden fikk jeg beskjed om at jeg var helt frisk igjen og var smittefri, sier 66-åringen fra Losjeplassen i Drammen, som imidlertid så at noen av vennene hans som ikke var i god form og hadde gått ned i vekt, ble veldig dårlige som følge av Corona.
  • Derfor er jeg overbevist om at vektnedgangen og at jeg har blitt i så god form reddet helsen min.

Du må være bevisst på hvordan du går

Bra oppfølging

Han er også glad for at selv om Drammen EasyLife Senter ble stengt midt i mars, som alle andre treningssentre, så fikk han fortsatt oppfølging fra sin EasyLife-instruktør, Ritva Bakken, både i forhold til kosthold og hvordan han kunne trene i den perioden sentret var stengt.

  • Blant annet hadde jeg lært hvor jeg skal gå og hvordan jeg skal gå, for å få best mulig treningseffekt, sier Thore, som etter å ha kjøpt seg nye og gode tursko, virkelig la ut på tur, for å si det mildt.
  • Det begynte med kortere turer i nærområdet, blant annet opp Zik-zakken, den bratte og svingete turstien fra Bergstien ved krematoriet til Spiraltoppen.
  • Jeg tok tiden på den første turen opp fra Bergstien til Åspaviljongen, og da brukte jeg 19 minutter. I dag derimot, 4. november, bruker jeg åtte minutter på den samme distansen. Det sier jo litt om min formutvikling.
76 mil fra midten av mars til 6. november hadde Thore Carlsen tilbakelagt til fots, da vi tok dette bildet av ham, på vei opp Zik-Zakken fra Bergstien til Spiraltoppen den 7. november, med Drammen i bakgrunnen.

Har gått 76 mil

Den gamle Skiold-spilleren fra Bangeløkka har ikke akkurat ligget på sofaen de siste månedene. Det kan han dokumentere på sin klokke, hvor hver eneste meter han går, blir registrert.

  • Fra 18. mars og til 4.november har jeg gått 76 mil. For jeg fortsatte å gå lange turer også etter at sentret ble åpnet igjen, da i kombinasjon med styrketreningsøkter på Drammen EasyLife Senter.

Han har gått Drammensmarka og Finnemarka på kryss og tvers. Og han har gått mange toppturer, både til Gaustad-toppen, på Hafjell og flere andre steder.

  • Men når du går må du være bevisst på at du går slik at du får treningseffekt. Det betyr at jeg går der hvor det er mye motbakker, samtidig som jeg også bruker staver, slik jeg har lært av Ritva. På den måten får jeg mer kondisjonseffekt på hele kroppen, siden jeg også aktiviserer overkroppen, fastslår Thore, som er klar på hva som gjelder for fremtiden.
  • I dag veier jeg 84 kilo. Kanskje skal jeg gå ned noen kilo til. Men det viktigste for meg fremover blir å spise slik jeg har lært på EasyLife-kurset og fortsette å gå og trene minst annenhver dag.

Fikk nesten ikke puste

Det var på flyet fra Lanzarote til Oslo den 12. januar i 2020 at Thore Carlsen ble overbevist om at han måtte gjøre noe med vekten og formen. – Maven min var så stor at jeg nesten ikke fikk puste på flyet. Der og da tok jeg avgjørelsen om å starte med EasyLife, som jeg kjente til, siden kona mi hadde gått på kurs for noen år siden, sier Thore.

Kvitt diabetes II

– Jeg hadde diabetes II. Men den sykdommen er nå borte, etter at jeg gikk ned så mange kilo. Målinger hos legen viser at blodsukkeret ligger på rundt 5, mens jeg tidligere lå på 13-14.

Fra to til fem måltider

– Jeg har lært mye om mat, om hva jeg skal spise, ikke spise og hvordan jeg skal sette sammen måltidene. Det gjelder ikke minst også hvor ofte jeg skal spise. For før spiste jeg maksimalt to ganger om dagen. Nå spiser jeg fem måltider per dag.

Helt ny garderobe

– Jeg har gått fra XXL til L i skjorter og jakker, og ned tre størrelser i bukser. Ja, til og med trusene har jeg byttet ut. Så nå har jeg gitt bort hele garderoben min og kjøpt nye klær.

Fyll ut vårt interesseskjema!

    opp