• Navn: Tore Gullen
  • Alder: 71
  • Bosted: Jevnaker
  • Yrke: Innehaver av Camp Eggemoen. Drev Spartacus Treningssenter 1989-2015. Har tilbudt EasyLife siden 2006. Er tidligere idrettsoffiser 1972-2002
  • Idrettskarriere: Skilandslaget 1974-1982, to individuelle NM-titler, ett mesterskap i stafett, fire ganger på seierspallen i verdenscupen, fem gull i militær VM. Trenerkarriere: Landslagstrener for herrelaget til Sveits i 1986-1989, det norske damelandslaget i 1994-1995 og Sveriges herrelag i 1995-1998. Skitrener i til sammen 41 år.

«Alle bør gå på livsstilskurs»

Når jeg ser hvor viktig en sunn og aktiv livsstil er for helsen og et godt liv, vil jeg gå så langt som å si at alle burde gå på et livsstilskurs, fastslår den kjente langrennsløperen og skitreneren Tore Gullen (71), som har tilbudt livsstilskurset EasyLife i 15 år.

Han har lang erfaring med livsstilskurset EasyLife, der vektreduksjon er en viktig del for svært mange, etter at han startet med å tilby dette programmet på sitt treningssenter Spartacus på Grua i januar 2006. Senere har han fortsatt med programmet på sitt utetreningssenter, Camp Eggemoen, fra 2014. Til sammen har han nå vært EasyLife-instruktør i 15 år og hjulpet 1500 mennesker til å legge om livsstilen og gå ned i vekt.

Jeg har statistikk over alle jeg har hjulpet ned i vekt gjennom disse årene, og regnet ut at jeg omtrent har sørget for at de totalt har gått ned 15 tonn.

Tore Gullen

Helsebehandling  

Ettersom årene har gått og jeg har hatt ansvaret for stadig flere EasyLife- deltagere, har jeg blitt mer og mer klar over hvor viktig vektreduksjon kombinert med en sunn og aktiv livsstil er for helsen. Ja, det er først og fremst disse effektene som gjør at jeg fortsatt er så inspirert til å fortsette med dette, sier Tore, som nekter å gi seg selv om han gikk av som pensjonist, etter 30 år som idrettsoffiser, i 2002.

  • For å være helt ærlig mener jeg alle bør gå et livsstilskurs. Det vil gi folk bedre mulighet til å leve et friskere og sunnere liv, uten for mange kilo å dra på. Dermed vil de også ha bedre forutsetninger for å leve et lengre liv og få en bedre alderdom, fastslår skitreneren gjennom 41 år, som svarer slik på spørsmålet om hva som er viktigst når du skal gå ned i vekt.
  • Det er helheten, men det mentale er kanskje det viktigste. Du må vite og være bevisst på hva du spiser, hvordan du trener og hvordan du lever livet ditt. Du må rett og slett planlegge tilværelsen, svarer Tore, som likevel er klar på hva som er aller viktigst og hva som er den største fallgraven for de som vil ned i vekt.

Vil du vite mer om neste ledige kurs?

Stabilt blodsukker

Når du skal ned i vekt er det kostholdet som er viktigst. Ja, jeg vil gå så langt som å si at da betyr maten bort i 80 % og treningen bare 20 %. Når du derimot er kommet ned på ønsket vekt er det nesten omvendt. For vi ser at når vi spør tidligere deltagere som kommer tilbake til oss fordi de har gått opp i vekt igjen, svarer 80 % at de har sluttet å trene, til tross for at de fortsatt er flinke med kostholdet. Når du skal ned i vekt er det kostholdet som er viktigst. Ja, jeg vil gå så langt som å si at da betyr maten bort i 80 % og treningen bare 20 %. Når du derimot er kommet ned på ønsket vekt er det nesten omvendt. For vi ser at når vi spør tidligere deltagere som kommer tilbake til oss fordi de har gått opp i vekt igjen, svarer 80 % at de har sluttet å trene, til tross for at de fortsatt er flinke med kostholdet. Hva er da det viktigste når det kommer til kosthold?

  • Det er at du er bevisst på å slutte å spise når du er mett. Alt for mange fortsetter å putte i seg mat, selv om de egentlig er mette. Men like viktig er det at du er bevisst på å spise så ofte at ikke blodsukkeret blir for lavt.  Dette siste skjer med mange. De glemmer å spise, og når de endelig spiser er de så sultne at det blir alt for mye, svarer Tore.
  • Til sist er innholdet i maten og sammensetningene av måltidet viktig. Her er tallerkenmodellen en viktig rettesnor.

Vil du vite mer om neste ledige kurs?

Samarbeid med leger

Han er også overrasket over hvor viktig vektnedgang og en aktiv livsstil viser seg å være i forhold til livsstilssykdommer som høyt blodtrykk, høyt kolesterol, hjerte- og karsykdommer, diabetes II, rygglidelser, smerter i knær og andre ledd osv.

  • Vi har i alle år hatt et godt samarbeid med mange leger i de områdene vi har tilbudt EasyLife-programmet. Det gjelder både på Hadeland og her på Ringerike. Og veldig ofte har legene virket forundret når de ser hvordan pasientene deres plutselig får mye bedre helse, og kan trappe ned på, eller slutte helt med tabletter etter kort tid med EasyLife-programmet.
  • Jeg har fått mange henvendelser fra leger som har spurt meg hva vi egentlig driver med, sier Tore, som fremstår som et godt eksempel på en pensjonist som virkelig holder seg i god form og tar vare på helsen sin.
  • Jeg veide 72-74 kilo da jeg var landslagsløper fra 1974 til 1982. Nå veier jeg 82 kilo, og jeg trener rundt 5 ganger i uka. Og fortsatt elsker jeg å gå på ski og kan gå i både en, to og noen ganger tre timer i strekk når snøforholdene er gode, avslutter den spreke pensjonisten fra Jevnaker.
opp